سخنرانی دکتر ح. م. صدیق پیرامون ادبیات عاشیقی آذربایجان در فرهنگسرای مهر

فرهنگسرای مهر در اولین جلسه سلسله برنامه های جستاری در موسیقی به بررسی تخصصی موسیقی فولکلوریک عاشیقلار آذربایجان پرداخت. این برنامه در روز پنجشنبه مورخ 16 مهر ماه از ساعت 16 الی 18 در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر برگزار شد که با استقبال قابل توجه علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ایران به ویژه موسیقی عاشیقی مواجه شد.

در این برنامه پس از قرائت کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی، دو مجری محترم آقای اکبر صالحی و خانم الاهه صمدی به مهمانان خوشامد گفتند. سپس دکتر حسین محمدزاده صدیق- استاد زبان و ادبیات فارسی و ترکی آذربایجانی- ضمن معرفی ادبیات و گونه‌های شعری عاشیقی، به معرفی منظومه حماسی عاشیقی «ستارخان» ساخته‌ی عاشیق «حسین جوان» پرداخت. همچنین آقای سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رییس فرهنگسرای مهر گفت:« تعاریف مختلفی درباره چیستی موسیقی وجود دارد، بوعلی سینا می گوید، موسیقی علم ریاضی است که ملامت ها و شدت های نغمه ها را با یکدیگر به بحث و جدل می گذارد. تعریف دیگری از موسیقی آن را هنر آواها می داند. یکی از زیباترین تعاریفی که من رصد می کردم، موسیقی را زبان بیان احساسات از طریق صدا عنوان کرده است.»

در این برنامه پس از آن که هر گونه‌ی شعری عاشیقی مانند تجنیس، دئییشمه، گرایلی و . . . توسط دکتر صدیق شرح می‌شد، گروه موسیقی عاشیقی «میشو» به سرپرستی عاشیق احمد ملکی علیشاه به اجرای آن گونه‌ی شعری می‌پرداختند. در انتها از دو پیشکسوت عاشیق به نام های عاشیق یعقوب چوپانیان و ابراهیم کاشانی تجلیل به عمل آمد.

متن سخنرانی دکتر ح. م. صدیق به شرح زیر است:

 «عاشیق» aşıq، در آذربایجان به نوازندگان و خوانندگان دوره‌گردی اطلاق می‌شود كه همیشه«ساز»‌ی همراه دارند و در مجالس جشن و عروسی و قهوه‌خانه‌ها همراه دف ‌و سرنا می‌زنند و می‌خوانند.‌ عاشیق‌ها شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم اغلب خود می‌سازند.‌ اسم عاشیق معمولاً باكلمه‌ی«ساز»- كه این آلت همیشه از دوش او آویزان است- مترادف است.‌ عاشیق‌ها بزرگترین طبقه‌ی خادم هنر‌های زیبا در آذربایجان هستند.‌ آن‌ها سوای خوانندگان دوره‌گردی هستند كه

 

بررسی تخصصی موسیقی فولکلوریک آذربایجان- دکتر حسین محمدزاده صدیق- فرهنگسرای مهر

 

ادامه نوشته

دکتر صدیق: یئنی شعر حبیب ساهرین استعدادی‌نین تحفه‌سیدیر

دکتر ح. م. صدیق قاراداغ شاعری طیب قیطران‌پور (یانار قاراداغلی)نین خداآفرین ادبی انجمنی طرفیندن چهارشنبه گونو ساعت 6 -دان 8 ـه قده‌ر قورولان کتاب تؤره‌نینه قاتیلدی و صحبت ائله‌دی. او اؤز سؤزلرینده دئدی:

«بو جوان شاعر و تدقیقاتچی‌نین یایینلادیغی اوچ شعر مجموعه‌سی، بیر مقاله‌لر توپلوسو و تدقیقی اثر اولان «ادبیاتدان بیر آز اویانا» حجملی مجموعه‌سی منیم ماراغیمی چکمیشدیر. من اونون اثرلرینی مثبت قارشیلاییرام و اونو تحسین ائدیرم.»

 

دکتر ح. م. صدیق یانار قاراداغلی‌نین یئنی شعرلری حاققیندا‌ دا دانیشارکن، دئدی:

«هر داهی شاعر اؤز زمانه‌سینده یئنی شعر یازمیشدیر، مثال اوچون نسیمی اؤز عصرینده، فضولی ایسه یئنه‌ده اؤز زمانه‌سینده یئنی طرز و شیوه‌ده شعرلر یازمیشلار. چاغداش فارس و تورک ادبیاتی ایسه ایراندا، 50 ایللیک آذربایجان مقاومت

تجلیل از یانار قاراداغلی - قیطرانپور

ادامه نوشته

ادبیات و موسیقی عاشیقی

در موزه ایران باستان در تهران و موزه لوور در قسمت تاریخ ایلام به مجسمه‌های کوچک نوازندگانی با قدمت دو هزاره قبل از میلاد بر می‌خوریم که همچون عاشیقان ما سرپا ایستاده و ساز خود را برروی سینه نگاه‌ داشته‌اند. چنین نوازندگانی که مشابه‌شان را می‌توان فقط در میان ترکان امروزی پیدا کرد، سرنخی از قدمت هنر موسیقی عاشیقی ترکان به دست می‌دهد. عاشیقان به عنوان راویان دردها، قهرمانی‌ها و داستان‌های ملت و گاه، در نقش ریش‌سفیدان وخردمندان قوم خود، از قداست و احترام خاصی در بین ملت ترک برخوردارند. این قداست و احترام را می‌توان در داستان‌هایی چون دده قورقود، کو اوغلو و عاشیق غریب و… مشاهده کرد، که نقش اصلی از آن عاشیقان است. عاشیق با نام‌های متفاوتی همچون اوزان و بخشی، در بین ملت ترک شناخته شده است .

صفی الدین اورموی (قرن سیزدهم میلادی) و عبدالقادر مراغه‌ای (قرن چهاردم میلادی) دو موسیقی‌دان بزرگ آذربایجانی با شهرتی جهانی هستند که در پی‌ریزی اصول علمی موسیقی نقش عمده‌ای بازی کرده‌اند. موسیقی ترکی با انواع متفاوت

ادامه نوشته